Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej.

Jasne!
Dowiedz się więcej

Marketing jako metoda selekcjonowania – czyli o targetowaniu

marketing-jako-metoda-selekcjonowania
Targetowanie – to jeden z najczęściej spotykanych terminów w świecie reklamy. Pochodzi od angielskiego ‘target’, czyli cel. Celem są konsumenci, których grupuje się w uporządkowany sposób według konkretnych danych na ich temat oraz preferowanego przez nich stylu kupowania. Jak i gdzie celować w konsumentów, by nie pudłować?

Internet, czyli prawdopodobnie najlepsze źródło informacji


Dzięki Internetowi firmy wiedzą o swoich klientach o wiele więcej niż kiedyś. Ankiety, newslettery czy Google Analytics to bardzo dobre sposoby na zbieranie informacji o zachowaniach klientów – a także o nich samych. W ten sposób, całkowicie legalnie, można zdobyć dane na temat wieku odbiorcy lub odbiorczyni, miejsca zamieszkania, wykształcenia czy najczęstszych działań wykonywanych w sieci. Ten typ targetowania nazywa się demograficznym oraz psychograficznym, a idąc krok dalej, możemy mówić o targetowaniu kontekstowym. Na pewno każdy internauta kojarzy mrugające, niekoniecznie chciane okno reklamowe, które wyskakuje nagle na samym środku ekranu po kliknięciu w stronę znajdującą się wysoko w wynikach wyszukiwania. To właśnie targetowanie kontekstowe, czyli nastawione na konkretną frazę kluczową. Od tego typu „trafiania” coraz częściej się odchodzi lub stosuje jego łagodniejsze, bardziej przyswajalne wersje. W swojej najbardziej natrętnej formie targetowanie kontekstowe okazuje się często nietrafne, bo powszechnie uważane jest za dość irytujące i nieopłacalne.

Targetowanie behawioralne – czy reakcje na bodźce są dobrą drogą?


Po targetowaniu demograficznym, psychograficznym oraz po ślepym zaułku, jakim w większości przypadków jest targetowanie kontekstowe, nadszedł czas na rozwiązanie, którego najważniejszym aspektem jest działalność użytkownika w sieci - czyli targetowanie behawioralne. Pamiętając, że targetowanie to sposób, w jaki marka naprowadza potencjalnego odbiorcę na swoją ofertę, należy podkreślić etapowość tego procesu. Przykładowo – osoba będąca w trakcie dość ważnego zakupu, na przykład samochodu czy sprzętu sportowego, kształtuje swoje wybory stopniowo, badając różne opinie czy sprawdzając oferty różnych producentów. Targetowanie behawioralne polega na tym, by na podstawie tych działań w sieci określić odpowiednie grupy klientów, przypisać do nich poszczególnych odbiorców, a następnie wyświetlać im reklamy dopasowane do tego, na jakim etapie zakupów się znajdują. Jeśli trafnie sprecyzuje się grupę, to sukces jest gwarantowany.

Niestety, wykrycie takiego działania może sprawić, że konsument poczuje się obserwowany i zacznie traktować daną firmę z nieufnością. Do tego z komputera nie zawsze korzysta tylko jedna osoba. W przypadku dwóch czy trzech domowników granice kryteriów, w oparciu o które buduje się targetowanie behawioralne, stają się bardzo rozmazane.

Jak możemy Ci pomóc?

Dowiedz się jak możemy pomóc w realizacji Twojego projektu.