X

Jak stworzyć dobre logo firmowe?

Aby logo firmowe w sposób prawidłowy spełniało swoją rolę, powinno zostać zaprojektowane w oparciu o szereg wytycznych. Należy zwrócić szczególną uwagę na jego funkcjonalność, możliwość użycia w różnych kanałach komunikacji (media cyfrowe i drukowane) a także oryginalność samego projektu, gwarantującą skuteczną identyfikację firmy na tle konkurencji.

Logotyp czy logo

Bardzo często logo przybiera postać logotypu – jest to rozwiązanie oparte wyłącznie na typografii, wykorzystujące istniejący krój pisma (popularną Helveticę zauważyć możemy m.in. w logotypie Microsoftu czy Lufthansy) lub oparte o dedykowane liternictwo (np. Disney, Coca Cola).

Drugim wariantem logo jest połączenie logotypu i sygnetu, niekiedy uzupełnione również o hasło firmowe. Wśród przykładów wymienić można marki takie jak Nike, Adobe czy Toyota.

Niezależnie od szczegółów konstrukcyjnych, projekt logo powinien cechować się wewnętrzną spójnością. Dobór charakteru poszczególnych elementów, zarówno pod kątem podobieństwa, jak i kontrastu, musi stanowić uzasadniony i przemyślany zabieg.

Cechy dobrego logo

Przygotowanie dobrej jakości firmowego logo wymaga znajomości zasad projektowania graficznego, dlatego też zadanie to należy zlecić profesjonaliście. Wśród kluczowych aspektów, warunkujących użyteczność projektu wymienić można między innymi:

możliwość skalowania – logo powinno być czytelne niezależnie od rozmiaru, nawet w znacznym pomniejszeniu, nie może być zbyt ilustracyjne ani szczegółowe

dobór kolorystyki – niekiedy kolor staje się głównym znakiem rozpoznawczym danej marki; projekt musi uwzględnić zarówno kwestię druku (CMYK) jak i wariant przeznaczony do użytku w mediach cyfrowych (RGB), warto rozważyć także utworzenie wersji jednolitej kolorystycznie, na potrzeby materiałów reklamowych wykorzystujących laser (grawerunek, wycięcia) czy tłoczenie;

rozpoznawalność i oryginalność – logo może niekiedy stanowić formę zaprezentowania kluczowych cech danej marki, ilustrować jej nazwę lub wywoływać w potencjalnych konsumentach określone skojarzenia