X

Strategia komunikacyjna

Strategia komunikacyjna każdej firmy jest procesem trudnym i złożonym. Składa się on z kilku etapów i wielu elementów. Komunikacją są wszystkie działania i produkty, które w umyśle odbiorcy tworzą konkretny wizerunek firmy. Aby był on spójny i odzwierciedlał założenia marki komunikacja powinna być zaprojektowana bardzo szczegółowo i rzetelnie.

Pierwszym etapem tworzenia strategii komunikacyjnej jest analiza środowiska, w jakim będzie ona funkcjonować. Pod uwagę trzeba wziąć docelową grupę odbiorców, słabe i mocne strony konkurencji, jaka jest pozycja firmy na tle konkurencji, tendencje konsumenckie, a także to jakie są prognozy rynkowe dla niszy, w której znajduje się firma. Kolejnym etapem jest ustalenie celów komunikacyjnych, jakim cała strategia będzie podporządkowana. Warto wyszczególnić zarówno cele krótkoterminowe, jak i te strategiczne, które będą stanowić główne zadania do osiągnięcia. Na końcu należy przeprowadzić analizę szans i zagrożeń, aby obiektywnie ustalić co należy poprawić. Elementami, które stanowią dla odbiorcy komunikat są: logo firmy, zamieszczane treści, wygląd strony internetowej, opinie konsumentów, a nawet to jak ubrani są pracownicy. Wszystko to oddziałuje na odbiorcę, wyrabiając w nim opinię na temat danej marki.

To jak zaplanujemy strategię komunikacyjną będzie miało wpływ na przyszłość firmy, w tym jej sukces lub klęskę.