X

User experience pod kątem czytania

Odpowiednio przygotowany i rozmieszczony tekst wpływa na user experience, czyli wszystkie doznania i odczucia jakie użytkownik posiada w interakcji z produktem lub usługą.

Tworzenie czytelnych i zrozumiałych dla odbiorcy tekstów to proces niełatwy i wymagający łączenia ze sobą wielu elementów. Podstawą są proste i krótkie zdania, które łatwo się czyta i nie nudzą użytkownika. Im dłuższy tekst, tym większe prawdopodobieństwo, że odbiorca go nie przeczyta. Żeby komunikat był zrozumiały i ciekawy warto zwrócić uwagę na formę gramatyczną zadań i wyrazów, a także pozbyć się zwrotów i sformułowań, które nie wnoszą niczego istotnego. Powinno się także unikać różnego rodzaju zwrotów grzecznościowych i formalnego języka. Zdecydowanie lepiej odbierane są bezpośrednie i proste zwroty. Jako że użytkownicy jedynie skanują tekst w poszukiwaniu interesujących ich treści powinno się go dzielić na kilka różnej długości części.

Dodatkowo wskazane jest tworzenie nagłówków i wyróżnianie istotnych fragmentów w tekście. Ograniczając jego szerokość, a także dobierając odpowiedni rozmiar i krój pisma, zwiększamy prawdopodobieństwo skutecznego odbioru treści. Najważniejsze informacje warto zawrzeć powyżej linii zanurzenia, po lewej stronie ponieważ użytkownicy właśnie na tym obszarze strony internetowej spędzają większość czasu.

Tak jak w przypadku pozostałych elementów interfejsu, tekst i jego zrozumiałość przez odbiorców, również można zweryfikować podczas testów z użytkownikami.