- PL
- EN
Sprzedawca sprzedaje, a klient kupuje – brzmi jak prosta wymiana dóbr. Okazuje się jednak, że powód sprzedaży i powód zakupu często są bardzo różne. Zrozumienie dlaczego klient chce kupić daną usługę lub produkt jest kluczem do komunikacji marketingowej.
Dlaczego klienci kupują nasze produkty lub usługi? To pytanie jest kluczowe dla sukcesu każdej firmy, ale odpowiedź na nie nie zawsze jest oczywista. Często, jako specjaliści w swojej dziedzinie, mamy tendencję do zakładania, że klienci kierują się tymi samymi wartościami, które my uważamy za istotne. Niestety, takie podejście może prowadzić do nieporozumień, a nawet do utraty klientów. To, co my uważamy za ważne, może być zupełnie nieistotne dla osób, które korzystają z naszych usług lub produktów.
Rozmawiając z przedsiębiorcami, często zauważamy, że właściciele firm doskonale znają swoje produkty i usługi. Są świadomi ich zalet, wiedzą, jakie problemy mogą rozwiązać dla klientów i z czego wynikają ich unikalne cechy. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy próbują przekazać tę wiedzę swoim klientom.
Specjaliści często koncentrują się na wyjaśnianiu szczegółów technicznych lub na tym, przed jakimi problemami ich produkt może uratować klienta. Jednak klienci rzadko kiedy kupują coś z obawy przed potencjalnym problemem, którego jeszcze nie doświadczyli. Przedsiębiorcy spędzają mnóstwo czasu na tłumaczeniu, co może się stać, jeśli ich produkt nie zostanie zakupiony, ale klienci nie zawsze widzą w tym wartość.
Klienci kupują produkty i usługi z zupełnie innych powodów, niż my to sobie wyobrażamy. Może nam się wydawać, że nasza oferta jest wyjątkowa ze względu na swoją jakość, innowacyjność czy doskonałe rozwiązania problemów. Tymczasem klient może docenić zupełnie inne aspekty – na przykład wygodny parking przed naszym biurem, przyjazną obsługę, czy łatwość nawigacji po stronie internetowej.
Najważniejsza lekcja, jaką powinniśmy wyciągnąć, to zrozumienie, że nasze wyobrażenia o tym, co jest ważne, mogą różnić się od rzeczywistości. Aby dowiedzieć się, co tak naprawdę przekonuje naszych klientów, musimy ich o to zapytać. Jednak musimy być gotowi na to, że odpowiedzi, które usłyszymy, mogą nas zaskoczyć – czasem w sposób, którego byśmy sobie nie życzyli.
Poznanie rzeczywistych powodów, dla których klienci wybierają nasze produkty, może być niezwykle cenne. Może nam to uzmysłowić, co naprawdę warto podkreślać w naszej komunikacji, a co można spokojnie pominąć. Jeżeli dowiemy się, że to, co my uważamy za kluczowe, nie jest ważne dla klientów, możemy skupić się na tych elementach, które są dla nich rzeczywiście istotne.
Nie bójmy się zadawać pytań. Zapytajmy naszych klientów, dlaczego wybrali właśnie nas. Co sprawiło, że podjęli decyzję o zakupie? Takie informacje mogą okazać się bezcenne, pomagając nam lepiej dopasować naszą ofertę do potrzeb rynku.
Na koniec, ważną radą dla każdego przedsiębiorcy i specjalisty jest to, aby pozwolić klientom kupować produkty i usługi z ich własnych powodów, a nie z naszych. Jeśli zrozumiemy, co naprawdę motywuje naszych klientów, będziemy w stanie skuteczniej komunikować się z nimi i lepiej spełniać ich oczekiwania. To z kolei może przełożyć się na większą lojalność i satysfakcję klientów, a także na długoterminowy sukces naszej firmy.
Pamiętajmy, że choć nasze przekonania i wiedza są ważne, to potrzeby i pragnienia klientów decydują o tym, co ostatecznie wybiorą. Dlatego warto skupić się na ich perspektywie i dostosować do niej naszą ofertę.
Słuchamy naszych klientów, by dobrze zrozumieć ich potrzeby i znaleźć dedykowane rozwiązania. Każdy człowiek i każdy biznes jest inny. Nawet podobne problemy wymagają często innych metod, by mogły być skuteczne. Dobry briefing to fundament usługi.