Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Czym jest personal branding?

czym-jest-personal-branding
Personal branding to budowa oraz zarządzanie własnymi wizerunkiem oraz reputacją. Posiadanie osobistej marki można porównać do bycia lubianym lub wyróżniającym się w sferze towarzyskiej, z tym że w sferze biznesu przynosi nam to określone zyski. Z personal brandingu korzystają znane osobistości, które wykonują zawody publiczne, jak na przykład politycy i dziennikarze, ale także aktorzy, sportowcy, biznesmeni i przedstawiciele świata celebrytów.   

Czy tylko dla świecznika?

  

Budowanie własnej marki nie powinno obejmować jedynie tych osób, które są nam znane z pierwszych stron gazet lub witryn internetowych. Gdy poważnie myślimy o swej przyszłości zawodowej, to od początku kariery sami przeprowadzamy nasz personal branding. Im jest on silniejszy, tym więcej kontaktów nawiązujemy, jesteśmy szerzej znani w naszej branży oraz otrzymujemy lepsze oferty zatrudnienia. Ktoś, kto posiada swój osobisty brand, nie jest anonimowy podczas starania się o wymarzoną pracę, co pozwala mu zdobyć kilka dodatkowych, cennych punktów. W pewnym sensie każdy z nas posiada swoją osobistą markę (albo wręcz jest marką), jednak tylko tym, którzy ją rozwijają, przynosi ona wymierne korzyści.     

Jak zacząć kreować własną markę?

  
Marka nie jest wartością fizyczną, którą możemy zmierzyć lub policzyć. Nie stanowią jej konkretne produkty czy usługi, lecz idea, z którą, jeśli chcemy, możemy się identyfikować. Twoja marka osobista to również pewien zespół myśli i odczuć, jakie na swój temat generujesz w umysłach swoich odbiorców. Posiadanie własnej marki nie oznacza jednak, byśmy podążali za tym, czego chcą inni. Wtedy przestajemy być autentyczni bądź giniemy w tłumie. Budowanie własnej marki należy zacząć od dobrego poznania samego siebie, ustalenia swoich mocnych stron i analizy tego, jak możemy za ich pomocą pozytywnie wpłynąć na otoczenie. Pamiętajmy jednak, że takie działanie przeprowadzane we własnym zakresie, może przynieść zdecydowanie więcej szkody niż pożytku - najlepiej w tym przypadku skorzystać z pomocy agencji kreatywnej.   

Jakich narzędzi lub sposobów można użyć?

  
Gdy pierwszy etap w postaci researchu jest za nami, czas abyśmy przystąpili do planowania. Przy kreacji własnej marki trzeba ustalić wiele rzeczy. Po pierwsze – co jest naszym celem i jak chcemy go zrealizować? Chodzi o to, by wyznaczyć sobie drogę (misję) do osiągnięcia naszych zamierzeń. Przydatna będzie analiza SWOT, która pozwala jasno wytyczać cele. Po drugie, ustalmy wartości, które czynią naszą ofertę wyjątkową i unikalną na tle konkurencji. Jasno określmy też, do kogo kierujemy naszą ofertę, czyli wykreujmy profil naszych odbiorców, bazując na szerokiej wiedzy i stosując różnorodne odnośniki – czyli coś więcej niż płeć, miejsce zamieszkania i wiek.   

Następnie zdefiniujmy ideę stojącą za naszymi działaniami. Określmy za pomocą kilku słów, co nam przyświeca i co chcemy zaprezentować światu. Można komunikować się z odbiorcami naszych komunikatów na wiele sposobów, ale to media społecznościowe dają dzisiaj najwięcej korzyści. Pamiętajmy, aby każdy przekaz był spójny z poprzednimi, kierowany tam, gdzie są osoby chcące podjąć z nami dialog oraz aby nośnik naszego przekazu był dopasowany do kanału komunikacji.   

Krótkie wpisy umieszczajmy na Twitterze, bardziej angażujące treści na Facebooku, a na Instagramie – tylko przemyślane zdjęcia i dopracowane hashtagi.