- PL
- EN
Czym jest typografia? W węższym znaczeniu pod pojęciem tym kryje się zazwyczaj graficzne kształtowanie tekstu, za pomocą dostępnych krojów pisma. W szerszym ujęciu, hasło „typografia” odnieść można również do całości działań projektowych, w których używa się liter lub ich elementów, nawet gdy odbiegają znacznie od oryginału. Typografię podzielić możemy na dwie podstawowe dziedziny:
opracowanie idei, całościowej koncepcji, obejmującej nie tylko rozmieszczenie poszczególnych elementów w obrębie całości, ale także wybór formatu, odpowiedniego fontu i kolorystyki projektu, papieru, a w przypadku publikacji wielostronicowych również kompozycji poszczególnych stron i metod ich łamania
opracowanie detali danego projektu, szczegółów samego składu, niuansów dotyczących tego, co rozgrywa się pomiędzy wierszami, wyrazami, a nawet samymi literami
Dobra typografia nie jest wyłącznie kwestią gustu i indywidualnych upodobań. Aby dany projekt można było określić jako dobry pod względem typograficznym, musi posiadać dwie kluczowe cechy – spełniać założenia formalne i funkcjonalne. Estetyczna i zgodna z bieżącymi trendami w designie koncepcja to niestety zbyt mało. Udana typografia spełnia także wszelkie przeznaczone jej funkcje, wymagania techniczne i ekonomiczne, jest odpowiedzią na wyrażone zapotrzebowanie.
W typografii niezwykle istotny jest przekaz informacji, nie pełni ona wyłącznie funkcji dekoracyjnej. Zła typografia bywa nie tylko uciążliwa, ale również szkodliwa – nie tylko w ujęciu czysto estetycznym. Zaburzenie czytelności komunikatu może utrudnić, a nawet całkowicie uniemożliwić jego efektywne przekazanie, co w przypadku projektów, takich jak na przykład tablice ostrzegawcze nieść może katastrofalne skutki.
Kluczem do dobrej typografii jest opanowanie podstawowych reguł typograficznych, które wykształciły się na przestrzeni lat. Dzięki nim realizowane projekty są czytelne, zrozumiałe, bez zbędnych dwuznaczności. Wszelkie odstępstwa od reguły powinny wynikać ze świadomej chęci łamania zasad, a nie ich całkowitej nieznajomości.
Na podstawie:
„WIDZIEĆ/WIEDZIEĆ. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie”, wyd. Karakter, Kraków 2011
„Pierwsza pomoc w typografii”, Friedrich Forssman, Hans Peter Willberg, wyd. Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2011
Słuchamy naszych klientów, by dobrze zrozumieć ich potrzeby i znaleźć dedykowane rozwiązania. Każdy człowiek i każdy biznes jest inny. Nawet podobne problemy wymagają często innych metod, by mogły być skuteczne. Dobry briefing to fundament usługi.