Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej.

Jasne!
Dowiedz się więcej

Czy każdą typografię można zastosować do każdego celu?

image-2398

„Typografia jest narzędziem komunikowania" – László Moholy-Nagy



Projektowanie graficzne, chociaż zazwyczaj nie zdajemy sobie z tego sprawy, ma ogromny wpływ na nasze codzienne życie. Spotykamy się z nim w zasadzie na każdym kroku – czytając gazety, sięgając po opakowanie kawy, czy sprawdzając rozkład autobusu. Źle skonstruowany projekt, który nie spełnia elementarnych założeń, to nie tylko estetyczna katastrofa, ale również znaczne utrudnienie dla naszego funkcjonowania w świecie. Zła typografia zakłóca przekaz, sprawia że jest on całkowicie nieczytelny lub jego klarowność jest w znacznym stopniu ograniczona.

Dobra typografia powinna być stosowna odpowiednio do sytuacji – w zupełnie inny sposób projektować będziemy menu restauracji, książkę dla dzieci i plakat reklamujący festiwal muzyczny. Skuteczna komunikacja wymaga znajomości kodu po obu stronach – zarówno u odbiorcy przekazu, jak i projektanta, będącego jego nadawcą. Jeśli zależy nam, żeby komunikat dotarł do właściwego odbiorcy, musimy wzięć pod uwagę wiele czynników, będących składowymi udanego projektu: kolorystykę, krój pisma, sposób wydruku, miejsce ekspozycji, użycie elementów graficznych, etc.

Błędy na etapie projektowania mogą nieść ze sobą opłakane skutki. Jeśli okładka poważnego magazynu literackiego przypominać będzie krzykliwy brukowiec, to szanse na dotarcie do grupy docelowej są stosunkowo niewielkie. Po publikację, wyeksponowaną na sklepowej półce, sięgać będą w pierwszym odruchu wielbiciele plotek i taniej sensacji. Typografia stosowana do redagowania książek dla dzieci – duże litery, będące ułatwieniem dla najmłodszych czytelników – raczej nie sprawdzi się w przypadku wielostronicowej instrukcji odtwarzacza DVD.

Podobne przykłady można by mnożyć niemal w nieskończoność. Pamiętajmy, aby przed przystąpieniem do realizacji projektu, zanim zaczniemy zastanawiać się „jak?”, zadać sobie pytanie „kto?” - precyzyjne określenie potencjalnego odbiorcy pomoże nam uniknąć błędów typograficznych.

Jak możemy Ci pomóc?

Dowiedz się jak możemy pomóc w realizacji Twojego projektu.