Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej.

Jasne!
Dowiedz się więcej

Layout – czym jest i z jakich części się składa?

image-2506
Layout to pojęcie oznaczające projekt układu graficznego publikacji tradycyjnej lub elektronicznej. Początkowo termin ten był stosowany do określania działań związanych z klasycznym DTP. Od pewnego czasu jest on jednak wykorzystywany przede wszystkim w szeroko pojętej reklamie graficznej, a także przy tworzeniu stron internetowych. Obecnie layouty są przygotowywane w specjalnie przeznaczonych do tego programach graficznych, które umożliwiają ich edycję oraz ewentualną modyfikację projektu.

Co do zasady, layout jako układ graficzny składa się z kilku podstawowych elementów. Wśród nich można wymienić przede wszystkim podział tekstu na łamy, sekcje lub szpalty, a także akapity oraz marginesy. Na layout składa się również odpowiedni krój pisma, wielkość interlinii oraz różnego rodzaju detale graficzne. Ważna jest też ogólna kolorystyka, dodawane grafiki i obrazy, a także ewentualna stopka redakcyjna. Należy również pamiętać o niezwykle istotnych nagłówkach, logo, sloganie oraz motcie promocyjnym. Właściwie stworzony layout powinien się również odznaczać określoną konwencją graficzną, w tym prawidłowym łączeniem kolorów i kształtów. Istotne jest w tym przypadku zadbanie o takie szczegóły jak światłocień, kontrasty, nasycenie kolorów, zaokrąglenia, a także płaszczyzny oraz linie proste. Odpowiednie rozmieszczenie wszystkich elementów wchodzących w skład layoutu powinno tworzyć nowoczesny oraz atrakcyjny wizualnie wygląd strony. Powinno ono również wzbudzać u odbiorcy pozytywne emocje, sprawiając tym samym, że będzie on zainteresowany dalszą interakcją z marką.

Aby layout spełniał swoje zadanie, musi być on nie tylko dobrze zaprojektowany, ale również w pełni przemyślany. Ważny jest w tym przypadku nie tylko sam układ graficzny czy zastosowana kolorystyka, ale również treść i informacje zawarte się w szablonie. Wszelkie umieszczone w layoucie elementy powinny charakteryzować się spójnością, aby w rezultacie gotowy szablon graficzny pozwalał na łatwe rozpoznanie przez odbiorcę lub potencjalnego klienta danej marki, firmy czy produktu. Ponieważ layout strony internetowej, tak samo jak różnego rodzaju materiały reklamowe, stanowią w dzisiejszych czasach jeden z ważniejszych elementów identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa, warto powierzyć ich wykonanie profesjonalnej firmie, która na co dzień specjalizuje się w grafice i DTP. Dzięki temu można zyskać gwarancję, że finalna wersja layoutu będzie spełniała swoją rolę i przyciągnie uwagę odbiorcy.

Jak możemy Ci pomóc?

Dowiedz się jak możemy pomóc w realizacji Twojego projektu.