- PL
- EN
Czym jest obietnica marki i jak ją formułować? Czy "wysoka jakość i indywidualne podejście do klienta" to dobra obietnica? Co można obiecać na rynku, na którym wszyscy robią to samo? Te i inne podobne pytania zadają sobie przedsiębiorcy z różnych branż, a ja staram się pomóc im wypracować na nie odpowiedzi.
Obietnica marki to nie tylko chwytliwe hasło marketingowe. Jest to fundament budowania jej tożsamości i jeden z kluczowych elementów odróżniających markę od zwykłej firmy. Marka to obietnica – tak mówi się niekiedy w marketingu. Co to właściwie znaczy i dlaczego jest tak istotne?
Aby marka mogła istnieć w świadomości odbiorców jako coś więcej niż tylko firma, musi posiadać unikalny charakter, który nie tylko definiuje jej wartości, ale i przekłada się na to, jak jest postrzegana. Firma oferująca wyjątkowy produkt, bez konkurencji na rynku, może polegać na samej jakości lub unikalności tego, co sprzedaje. W przypadku konkurencyjnych rynków, gdzie wiele marek oferuje podobne usługi lub produkty, konieczne jest jasne zakomunikowanie czegoś, czego nie znajdą gdzie indziej.
To właśnie obietnica marki staje się wyróżnikiem. Obietnica marki definiuje, co takiego nasza marka dostarcza klientowi lepiej lub inaczej niż inni – tworzy wartość, której klient oczekuje.
Ludzie zapamiętują tylko jedną konkretną wartość, dlatego tak istotne jest, aby obietnica marki była zwięzła i spójna. McDonald’s to świetny przykład marki, która jasno komunikuje swoją obietnicę: jedzenie szybko dostępne, zawsze w tej samej, powtarzalnej jakości, co czyni ją idealnym (a czasem jedynym możliwym) wyborem dla klientów poszukujących szybkiej przekąski bez niespodzianek. Innym przykładem jest Volvo, które poprzez obietnicę bezpieczeństwa od lat przekonuje klientów, że ich samochody są niezawodnym wyborem dla troszczących się o bezpieczeństwo swoich bliskich.
Każda obietnica marki jest zobowiązaniem wobec klienta. Wybór marki często jest wyborem jedynej wartości, która przemawia do klienta mocniej niż u konkurencji. Dlatego, jeśli marka nie spełnia tej kluczowej wartości, traci wiarygodność. Klienci wybaczą mniejsze niedociągnięcia, ale złamanie obietnicy, którą kierowali się przy wyborze, bywa niewybaczalne.
Marka, która decyduje się obiecać jedną nadrzędną wartość, musi być gotowa, aby tej obietnicy dotrzymać – nieustannie i bez wyjątku.
Słuchamy naszych klientów, by dobrze zrozumieć ich potrzeby i znaleźć dedykowane rozwiązania. Każdy człowiek i każdy biznes jest inny. Nawet podobne problemy wymagają często innych metod, by mogły być skuteczne. Dobry briefing to fundament usługi.