Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może działać lepiej.

Jasne!
Dowiedz się więcej

Słowniczek pojęć graficznych: DTP

image-2406
DTP jest skrótem angielskiego terminu Desktop Publishing, czyli – w dosłownym tłumaczeniu – „Publikowanie zza biurka”. W przeszłości termin DTP oznaczał te czynności, które służyły komputerowemu przygotowaniu określonych materiałów do druku.

Do tych czynności należało komputerowe opracowywanie tekstów, rysunków czy grafik w formie konkretnych stron do publikacji, a następnie przesłanie ich do druku. Obecnie termin DTP jest znacznie szerszy i obejmuje również przygotowanie treści do publikacji elektronicznej, na przykład w formie grafiki komputerowej, e-booka czy strony internetowej. Niektóre definicje określają terminem DTP cały proces tworzenia treści, od jej przygotowania, poprzez koordynację pracy zespołu zajmującego się publikacją, aż po komputerowe sterowanie maszynami drukarskimi czy naświetlarkami. W bardzo dużym uproszczeniu proces DTP zaczyna się od wprowadzania do komputera obrazu oraz tekstu.

W następnej kolejności zarówno tekst, jak i obraz podlegają odpowiedniej obróbce. Następnie z tych dwóch składowych tworzy się konkretne, gotowe projekty stron do opublikowania wraz z ewentualnymi informacjami technicznymi dla osoby odpowiedzialnej za publikację, czy – w przypadku tradycyjnych metod – dla drukarza oraz, opcjonalnie, introligatora. Warto pamiętać, że DTP może również odpowiadać za kształt nośnika, na którym dana treść będzie wydrukowana – na przykład papierowej kartki o niestandardowych wymiarach. Proces uznaje się za zakończony wówczas, gdy osoba nadzorująca zapisuje gotowy do publikacji projekt wraz ze wszelkimi koniecznymi poprawkami, ewentualnie dopiero po druku lub publikacji danych treści.

Jak możemy Ci pomóc?

Dowiedz się jak możemy pomóc w realizacji Twojego projektu.