- PL
- EN
Logo to jedyny w swoim rodzaju znak graficzny, stylizowany napis lub pewnego rodzaju charakterystyczna ekspresja graficzna służąca do reklamowania i wyróżniania marki, przedsiębiorstwa lub organizacji na tle konkurencji. Ze względu na swój charakter stanowi ono niezwykle ważne i potrzebne narzędzie marketingowe. Dobrze zaprojektowane logo przyczynia się bowiem nie tylko do wzrostu rozpoznawalności firmy i oferowanych przez nią produktów i usług na rynku, ale również stanowi kluczowy element identyfikacji wizualnej danej organizacji.
Bardzo często zdarza się, że w codziennym użyciu słowa “logo” i “logotyp” stosowane są zamiennie. Jest to dość duży błąd. W rzeczywistości są to bowiem dwa odrębne pojęcia, które nie powinny być ze sobą mylone. W ogólnym ujęciu logo składa się z trzech części, w tym z sygnetu, stanowiącego formę graficzną, logotypu obejmującego nazwę firmy/usługi oraz tagline’u pełniącego rolę opcjonalnego podpisu. W związku z tym można stwierdzić, że logotyp sam w sobie stanowi jedynie literniczy element logo. Powszechnie można spotkać logo zbudowane wyłącznie z logotypu lub sygnetu. Na takie rozwiązanie decydują się jednak przede wszystkim te firmy, które posiadają silny i ugruntowany wizerunek na tle konkurencji. Popularnym rozwiązaniem wykorzystywanym przez wiele firm jest także logo w postaci monogramu, czyli nieco uproszczonej wersji znaku zbudowanej jedynie z powiązanych ze sobą kompozycyjnie skrótów lub inicjałów.
Co do zasady logo może dotyczyć zarówno całej firmy, jak i samego produktu lub usługi. Bez względu na to musi się ono wyróżniać na tle konkurencji oraz wzbudzać ciekawość i zainteresowanie. Właściwie zaprojektowane logo powinno nie tylko zwracać na siebie uwagę, ale również skutecznie zapisywać się w pamięci odbiorców. W tym celu powinno być ono czytelne, przemyślane oraz spójne z indywidualnym charakterem firmy lub organizacji. Prawidłowo stworzone logo powinno być także atrakcyjne wizualnie oraz budzić pozytywne skojarzenia u potencjalnych konsumentów. W trakcie projektowania dużą rolę odgrywa także właściwy dobór kształtów i kolorystyki. Należy bowiem pamiętać, że logo powinno się dobrze prezentować na stronie internetowej, wizytówkach, firmowej papeterii, broszurach reklamowych oraz billboardach.
Z tego względu podczas projektowania logo niezbędne jest spełnienie kilku kluczowych warunków. Przede wszystkim należy przeprowadzić rozmowę z klientem, w trakcie której możliwe będzie bliższe poznanie charakteru danej firmy oraz ustalenie branży, w jakiej ona funkcjonuje. Dalszy etap pracy nad logiem powinien obejmować projektowanie oraz wstępną prezentację sygnetów, sloganów oraz logotypów wraz ze zrozumiałymi dla klienta objaśnieniami. Dopiero w przypadku wyłonienia jednej z propozycji możliwe jest przejście do działań mających na celu udoskonalenie konkretnych wyborów.
We listen to our customers to understand their needs well and find dedicated solutions. Every person and every business is different. Even similar problems often require different methods to be effective. A good briefing is the foundation of the service.