-
PL
-
EN
Czemu hazardzista, który przegrywa nie przestaje grać i przegrywa coraz więcej? Jaka siła powoduje powstrzymuje go od odejścia od stołu? Jest nią właśnie efekt kosztów poniesionych połączony z awersją do straty. O tych dwóch mechanizmach w tym odcinku.
W świecie biznesu i marketingu zjawisko efektu kosztów poniesionych staje się istotnym narzędziem, ale też pułapką, zarówno dla przedsiębiorców, jak i konsumentów. Efekt ten, znany również jako efekt hazardzisty, polega na tym, że im więcej zasobów – czasu, finansów, emocji – ktoś już poświęcił na konkretny cel, tym trudniej jest mu się z niego wycofać, gdyż oznaczałoby to utratę tych zainwestowanych zasobów.
Główne źródło tego efektu to awersja do straty, czyli skłonność do unikania utraty zainwestowanych zasobów nawet kosztem większego ryzyka. Strata jest dla nas bardziej bolesna niż zysk – wolimy uniknąć straty niż uzyskać coś nowego o podobnej wartości. Ten mechanizm wpływa na nasze decyzje w różnych sytuacjach, od finansowych po relacyjne, a w biznesie może silnie wpływać na wybory klientów.
We listen to our customers to understand their needs well and find dedicated solutions. Every person and every business is different. Even similar problems often require different methods to be effective. A good briefing is the foundation of the service.